Tuesday, May 27, 2008

SEKOLAH RENDAH

Dibandingkan dengan persekolahan peringkat menengah, pengalaman sekolah peringkat sekolah rendah amat mencabar sekali. Ini disebabkan kampung penulis tidak ada sekolah rendah. Ada dua buah sekolah rendah berhampiran kampung penulis yang dijadikan pilihan ibu bapa menghantar anak mereka ke sekolah.

Bapa penulis memilih sekolah di seberang Sungai Pahang yang jalan perhubungannya terpaksa menggunakan pengangkutan air . Masalah jika bersekolah alternatif sebuah lagi itu terpaksa menggunakan jalan darat tanpa turapan tar yang tidak seperti hari ini. Mungkin juga bapa menghantar ke sekolah rendah tempat penulis menghabiskan sekolah rendah dahulu kerana kampung tersebut adalah kampung asal bapa penulis.

Guru Besar sekolah rendah lebih dikenali Cikgu Malek Said menerajui sekumpulan guru yang berdedikasi sanggup berkhidmat di sebuah kampung terpencil di tepi tebing sungai Pahang. Isterinya bertindak bagaikan ibu kepada kami murid sekolah yang mesra dengan panggilan Makgu. Kepada anak-anak allahyarham cikgu Malek bahawa pengakuan ini dirakamkan dalam blog ini untuk tatapan pewaris kita. Penulis percaya darah perjuangan membina agama, bangsa dan negara yang mengalir dalam diri anak-anak allahyarham itu masih kekal dalam sanubari mereka. Cuma cara atau kaedah berbeza mengikut kerjaya masing-masing.

[27.05.08: AKAN bersambung]

No comments: